mandag den 13. august 2018

Minimalisme og bæredygtighed

Som jeg har nævnt tidligere, så begyndte minimalisme som livsstil for alvor at give mening for mig, da jeg fik det koblet til bæredygtighed. I det her indlæg vil jeg forsøge at uddybe sammenhængen mellem de to begreber lidt.

Min forståelse af bæredygtighed

For mig blev linket mellem minimalisme og bæredygtighed tydeligt, da jeg begyndte at interessere mig for zero waste, og især da jeg læste bogen Zero Waste Home. Derfor tager min forståelse af bæredygtighed også umiddelbart udgangspunkt i zero waste-tankegangen - med de forbehold og problemer, der følger med den slags.

Men for at forstå hvordan minimalisme og bæredygtighed (indtil videre) hænger sammen i mit hoved, må vi se på den såkaldte zero waste-trekant:

Zero waste-trekanten. Kilde: Life Lived Simply

Zero waste-trekanten er en illustration af principperne bag zero waste-tankegangen, og skal forstås således at de øverste og bredeste felter er de mest grundlæggende og dem der kan gøre en størst bæredygtig forskel. Således er refuse altså det mest grundlæggende princip i zero waste-tankegangen, derefter reduce og så fremdeles, helt indtil rot.  

Jeg har ikke tænkt mig at gå nærmere ind i hvad de forskellige felter symboliserer i dette indlæg (men måske i fremtiden, hvis der er stemning for det?), men vil blot påpege at i min forståelse hænger i hvert fald felt 1 refuse"og felt 2 reduce sammen med minimalisme - fordi de handler om at minimere antallet af ting der "kommer ind" frem for at håndtere de ting der "skal ud", som det er tilfældet med sidste tre felter.

Er minimalisme og bæredygtighed modsætninger?

Det er mit indtryk at mange forbinder ordet minimalisme med at smide ting ud, at rydde op, og at skabe orden. Egentlig er det en udmærket forståelse, men den er i min optik også mangelfuld. For mig handler minimalisme nemlig ikke først og fremmest om at "smide ud", men (lidt kækt sagt) om at "smide mindre ind".

Jeg tror også, at det er den her mangelfulde forståelse af hvad minimalisme er, der gør at folk nogle gange føler at der er et modsætningsforhold mellem minimalisme og bæredygtighed - f.eks. når man står med en tom isbøtte, og overvejer om den skal smides ud (hvis man følger en minimalistisk smid ud-tankegang) eller gemmes (hvis man følge en bæredygtigheds/genbrugs-tankegang). Det er i hvert fald en situation, jeg også selv har befundet mig i.

For mig at se mindskes denne modsætning dog, hvis man opfatter minimalisme som noget der handler om at minimere mængden af ting, der kommer ind, frem for at maksimere mængden af ting, der skal ud.

Det er netop denne forståelse af minimalisme som en bevidsthed om hvad der "kommer ind", zero waste trekantens øverste felter afspejler. Felt 1 refuse handler om at sige nej til det, man ikke har brug for (et eksempel på "lavthængende frugter" er f.eks. diverse flyers, som man får og smider direkte i skraldespanden), mens felt 2 reduce handler om at reducere og minimere mængden af de ting, som man har brug for, eller at udskifte det med bedre alternativer.

For mig har det f.eks. handlet om at reducere mængden af plasticposer, jeg bruger i køkkenet ved at genbruge mad-emballage, f.eks. papirsposer fra havegryn, og ved at pakke min madpakke i en madkasse, frem for pr. automatik at række ud efter endnu en frysepose. I tråd med min forståelse af minimalisme er det vigtigt at understrege, at det selvfølgelig altid er mere bæredygtigt at bruge det man allerede har, end at gå ud og investere i noget nyt (og det gælder også for fryseposer!).

Fordi de mest grundlæggende principper bag zero waste-tankegangen altså handler om at minimere mængden af ting der på et tidspunkt vil blive til skrald - uanset hvor meget man ellers genbruger, sorterer sit affald og upcycler sine ting (alle løsninger, som kræver flere ressourcer end hvis der intet var at smide ud i første omgang). Helt simpelt kan man sige at mindre input i form af ting, der på et tidspunkt skal smides ud eller håndteres = mindre output i form af skrald.

Jeg er stadig forholdsvis ny og uvidende omkring bæredygtighed, og det her er selvfølgelig kun min foreløbige forståelse af hvordan tingene hænger sammen. Men jeg synes, at minimalisme giver mening på et helt nyt plan, når man begynder at tænke det sammen med bæredygtighed på den her måde. Hvad tænker I?

PS: Husk at I kan følge bloggen på Instagram eller Bloglovin', så I ikke går glip af fremtidige indlæg!

3 kommentarer:

  1. Ujh, de der fryseposer har virkelig været en udfordring her i husholdningen! Vi har jo altid bare lige stoppet tingene i en pose (eller viklet det ind i sølvpapir - gisp!), og så var det det. Vi har virkelig været ude at investere i genanvendelige bøtter, og jeg pønser også på at skaffe en omgang beeswrap (eller hvad det nu hedder) snarest, så engangsemballagen kan komme ned på et minimum. Vi står ikke lige for at slippe helt af med dem, men vi er et rigtigt godt sted, hvor det er et aktivt valg, hver gang vi bruger dem, og hvis det er muligt genbruges de, indtil de ikke kan mere :)

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også overvejet beeswrap, men er ikke nået til at føre det ud i praksis endnu :) Fryseposerne er et almindeligt og meget håndgribeligt eksempel, men egentlig har jeg syntes at det vigtigste for mig har været at blive generelt opmærksom på, hvor der er vaner der kan ændres - det aktive valg, som du også skriver - frem for at det bliver en idé om at vi skal eliminere brugen af xx og xx og så ellers lade stå til :)

      Slet
    2. Og jeg ved godt at det ikke var det du mente, det var mere bare en note til mig selv - det kan være jeg må lave et indlæg om det på et tidspunkt :b

      Slet